dilluns, 26 de maig del 2008

IRENA SENDLER

No n'havia sentit parlar mai, i un bon dia mirant els correus que m'envien em va cridar l'atenció un power point que portava aquest nom IRENA SENDLER, i el vaig obrir i davant meu em va passar la historia d'aquesta GRAN dona, d'una dona que va arriscar la seva vida per salvar a 2500 nens jueus de mans dels nazis, una història colpidora, que em va emocionar i em va fer pensar.... quant veiem o ens expliquen histories de persones que han arriscat la seva vida moltes vegades pensem: segur que jo també ho hauria fet! segur? no n'estic tan segura de que jo en fos capaç, una cosa es dir-ho quan saps que la possibilitat de trobar-te en una situació similar és remota i l'altre és com reaccionaries si t'hi trobessis de veritat.
El pare de l'Irena era un metge i la seva maxima (que va inculcar a la seva filla des de petita) va ser: encara que no sapigues nedar si veus algú que s'ofega tirat-hi per salvar-lo!. Jo no sé nadar (l'aigua em fa por si m'arriva a la panxa!) i no sé si en seria capaç de tirar-m'hi, segurament faria tot el que estigues a la meva mà, com cridar, buscar ajuda, alguna corda, no sé el que fos, però, tirar-me a l'aigua no ho sé! espero no trobar-me mai amb una situació d'aquest tipus perque no sé si després m'en podria sentir orgullosa o avergonyida.
Tornem a la història de l'Irena, vaig buscar la seva història per internet i vaig trobar que va ser desconeguda fins i tot al seu país, el règim comunista no se'n va fer ressó en tots els anys d'estar al poder, fins que algú ho va fer públic i molts dels nens que ella va salvar la varen reconèixer.
Va ser detinguda i torturada per la Gestapo després que algú la denuncies, i per aquestes tortures va viure mitja vida enganxada en una cadira de rodes.
Fins el dia 12 de maig i amb 97 anys va viure en una residència de Varsòvia envoltada de flors, fotografies i cartes d'agraiments d'aquells nens que ella va salvar.
Ahir a la revista de La Vanguardia l'Angeles Caso en parlava i la descrivia com una dona bella molt bella, com un àngel i així deu ser....